Reissu Nordkappiin kahden tanskalaisystävän kanssa.
Tiistai 18.7. kello 10 lähdettiin ajamaan kohti pohjoista. Kokkolassa käytiin vähän kävelyllä katselemassa kaupunkia. Sitten jatkettiin matkaa Tornioon. Siellä ajelimme myös hetkeksi Haaparannan puolella.
Kukkolankoski                                                                 Aitat rannalla
Sitten mentiin kukkolankoskelle katsomaan sitä suomen suurinta vapaana virtavana koskea. Viime huhtikuussa olin siellä kans mutta Ruotsin puolella, nyt Suomen puolella. Ja jatkettiin matkaa Pellolle ja löydettiin pikku mökki missä yövyttiin.
Keskiviikko 19.7. jatkoimme matkaa kohti Norjaa.
Kun lähestytään Nordkappia, maisemat muuttui karuksi vuoristomaisemaksi. Jotkut olivat mahtavat näkymiä että ihan melkein pyörryin...niin kaunista.
Kaunokedon jälkeen olimme tauolla eräässä P-paikassa. Nainen siellä tuli sanomaan että käy tossa katsomassa, siellä on kaunis maisema. Kiitimme ja menimme katsomaan,
voi että oli kaunis putous siellä. Palattuaan sieltä nainen kutsui meitä heidän asuntoautoon kahville. Yllätyimme että mukava tyyppi. Nainen oli venäjästä kotoisin ja naimisissa norjalaismiehen kanssa. Heillä oli 4v tytär mukana. Tytär oli suloinen ja esitteli minulle leluja. Juttelimme varmaan tunnin verran. Kiitimme ja lähdimme jatkamaan matkaa. Oltiin perillä Nordkappissa illalla. Kaksi päivää autossa istumista...huh. Menimme ensin varaamaan kämppää meille ja löydettiin, mutta maksoi 154 euroa!! Hurjan kallista siellä Norjassa! Sitten menimme heti katsomaan Nordkappin huippua.
Tuli mahtava tunne että olin ihan euroopan katolla. Harmiksemme että siellä oli vähän sumua ja satoi vettä. Vähän ennen keskiyötä vasta aurinko pilkotti, vain hetkeksi.
Museossa                                        Monumentti
Katselimme museota ja paikkoja ja otettiin kuvia. Siellä keskiyöllä oli ihan valoisaa.
Torstai 20.7. Herättyään ja syötyään aamupalaa, palasimme sinne huipulle. Ilma oli pahempi, runsaasti sumua ja satoi. Mutta jaksoin silti ottaa lisää kuvia.
Keräsin muutamia kiviä mukaan. Sitten palasimme paluumatkalle. Honningsvågenissa katselimme paikkoja, ja silmiini osui siellä mainos, jääbaari... näyttää upealta, päätimme mennä katsomaan. wow, olipa hieno paikka. Siellä snapsit sisältyi pääsyhintaan. Se tarjottiin jäälaseista, siis jäistä tehty lasi. Oli iglu, jääpöydät, jääbaaritiski... ihan upea paikka. Ja jatkettiin matkaa kohti etelää. Ivalossa pidettiin tauko ja kävimme syömässä. Baarin takana oli hieno asetelma kullankaivajista. Kävimme myös Tankavaaran kultakylällä, mutta harmi kun se oli ehtinyt sulkea. Mutta paikka tuntuu hienolta. Täytyy joku päivä mennä sinne uudestaan ja mennä katsomaan kunnolla. Sodankylällä vuokrattiin yhdeksi yöksi rivitaloasunnon joka leirintäalue omistaa... hassu juttu. Maksoi 74 euroa ja siel oli kolme huonetta ja keittiö, vau...
21.7. Perjantai Menimme Rovaniemelle joulumaahan katsomaan joulupukkimajaa ja napapiiriä. Olin siellä muutaman kerran ja nyt vaan esittelin matkaseuralaisille paikkoja. Sen jälkeen kävimme Suomen keskipisteellä katsomassa sitä keskipistemerkkiä. Ihan hieno. Ja loppumatkan vaan ajettiin kotio kohti, oltiin perillä vasta lauantaina 22.7 klo 4 aamulla. Huh. Reissu oli kuitenkin hieno.