Lauantaina 6.10. olin Nokian kylpylähotelli Edenissä kisaamassa meidän yhdistystämme puolesta emäntien tieto- ja taitokilpailussa.

Siellä oli mukana 10 yhdistystä ympäri Suomea. Kilpailuun kuului viisi taitotehtäviä ja viisi tietokysymyksiä, yhteensä 10 kpl. Alla luettelen mitä oli, ei järjestyksessä:

1. Virkkaustehtävä, piti virkkata hienon kukan tiettyyn aikaan mennessä, en muista paljonko oli, oliko 10 minuutissa. Mulla oli vähän yli puolet ohjeesta tehty. Mähän en ole taitava virkkaamaan kuten näitte mun tyttären pipojutussa. Tuomarien mielipide: tein kuten ohjeessa mainittiin, mutta nopeutta saisin harjoitella.

2. Siementen ja palkokasvien tunnistaminen. Piti tunnistaa kipoissa olevia siemeniä ja palkokasveja. Siinä oli kuorittu auringonkukkasiemenet, kurpitsansiemenet, soijarakeet, vihreät linssit, punaiset linssit, pinjasiemenet ja soijapapu. Mä tunnistin kaiken paitsi soijapavun. Se maistui herneeltä joten laitoin kik-herne, mutta oli väärin.

3. Servettien taittelu. Annettiin 4 eri servettien taitteluohjeet ja mun piti ymmärtää ohjeiden kuvia ja taitella samanlaiset. Multa sujui 3 kpl mutta viimeisen ohjeen kuvia en ymmärtänyt, oli ihan epäselvä, se jäi kesken. Aika loppui.

4. Tietokysymys: Milloin perunat istutetaan, päivä ja kuukausi. Vastasin että kesäkuun alkupuolella, kun en tiennyt tarkkaa päivää milloin yleisesti pitäisi istuttaa perunat. Mutta onneksi sain pisteen. Oikea vastaus oli kesäkuun 6. päivä.

5. Takin naulakon ruuvaaminen. Siinä oli erimuotoisia ja värisiä ruuveja ja naula, ruuviterät ja meisseli. Piti valita oikeat ruuvit tai naula ja meisseliin oikea terä. Sekä ruuvata oikeaan paikkaan puukappaleeseen. Siinä oli seinälevy ja takana puulistat.

6. Kysymys: Mikä on kurkuma? Vastasin mauste ja oli oikea vastaus.

7. Myssyn tupsun teko. Siinä oli paperikiekot, neula, villalangat ja sakset. Mulla oli laiha tupsu, kun aika oli liian vähän tekemiseen. Sain sentään jotain pisteitä.

8. Sanojen merkityksen yhdistely.  Siis mitä nämä sanat tarkoittavat: Mousse, omletti, kanapee, abodi(tai jotain sinnepäin, oli vaikea sana), Roquefort, värveli tai virvelä (en muista sanaa tarkkaan)  Vastauksen vaihtoehdot oli: munakas, ranskalainen sinihomejuusto, kasvi-,liha-tai kanahyytelö, kuohkea vaahto, linssi, ranskalainen voitaikinaleivos.  Mulla onneks oli kaikki oikein. Eli mousse-kuohkea vaahto, omletti-munakas, kanapee-ranskalainen voitaikinaleivos, abodi-kana,liha-tai kasvishyytelö, roquefort-ranskalainen sinihomejuusto, värveli-linssi.

9. Tee rahkavaahto makusi mukaan. Tarjottimella oli tölkki kermaa, rahkapurkki, sokeria, vaniljasokeria, kaakaojauhetta, cocktailhedelmiä, vispilä, ruokalusikka, teelusikka, kippo, essu, suojapipo ja kumikäsineet sekä käsipyyhepapereita.  Puin essun ja myssyn, mutten huomannut käsineet. Huomasin vasta kun ehdin jo vatkata kermaa ja lisäämässä rahkaa joten en viitsinyt kesken homman laittaa käsineet päälle. Maustin sokerilla ja vaniljasokerilla, sitten laitoin kippoon rahkaa ja päälle cocktailhedelmiä kauniisti laitettuna ja teelusikka kippoon. Tuomarit maistelivat rahkaa ja arvostelivat. Mun rahka oli kuulemma hyvää. Myös sain palautetta yleisöltä että rahkani maistui ihan hyvältä. Pisteet koostuivat mausta, tekotavasta, suoja-asusteen käytöstä ja työtason kunto työn jälkeen. 

10. Työkalujen nimeäminen. 10 eri työkalujen nimeäminen. Mä oon ihan pöllö tässä, ehkä sain vain pari pistettä... tiesin jakoavaimen ja ruuvimeisselin sekä ristiruuvimeisselin. 7 muuta oli jotain hepreaa mulle. Ja olin varma etten voita ja tiesin että raumalainen voittaa kun hän on niitä fiksumpia ihmisiä ja enemmän kokemusta kun ottaa huomioon hänen ikää (n. 60v).

Mutta yllätys oli että sain 35p ja raumalainen joka sijoittui toiseksi 30,5p.

Tällä kertaa meidän yhdistys sai ensimmäistä kertaa kiertopalkinnon ja minä sain vesikeittimen, 4 siivousliinaa ja ikkunanpesuainetta.

Tässä palkinnot:

965842.jpg 965840.jpg

965844.jpg